Twitter logo blue

Centre of 
Expertise

Centre of
Excellence

 

Een PROJECT MANAGEMENT OFFICE een secretariaat voor de projectorganisatie? Nee! ( of ook..?)

Een voorbeeld:

Het lijkt de projectleiders een droom die werkelijkheid wordt. Stuk voor stuk dromen ze ieder van een persoonlijke assistente (m/v) die alles doet m.b.t. projectmanagement wat ze zelf vervelend vinden of waardoor de focus niet op eigen kracht kan liggen.

De projectleider, die het allerbeste resultaat haalt uit een project door zijn kracht om de projectmedewerkers te binden inzet. De projectleider die tot op detailniveau  de inhoud kent, omdat hij zelf uit de inhoud komt. Of de projectleider die altijd overzicht houdt en het beste resultaat behaalt door zijn relatie met de opdrachtgever.

Deze projectleiders zitten niet in hun kracht door de vele werkzaamheden die de rol met zich meebrengt en dus worden resultaten niet gehaald binnen scope, kwaliteit en/of budget. De organisatie erkent dit en wil dit veranderen.

Een vraag:

Hoe kunnen we als organisatie betere resultaten boeken in onze projecten, zonder dat de kosten hoger worden. Laten we kijken naar de kwaliteiten van de projectleiders, de kwaliteiten van onze (project-)organisatie en de strategie in het vizier houden. Laten we eens onderzoeken hoe een Project Management Office (PMO) ons kan ondersteunen om onze resultaten en doelstellingen te halen. Als organisatie zijn we evenals de maatschappij continu in verandering en moeten we snel mee kunnen  bewegen.

Een oplossing:

De organisatie richt een PMO in met specialisten. Specialisten op verschillende gebieden. Om mee te kunnen komen met de continue veranderingen in de maatschappij (lees: de klant) en de organisatie, gaat het PMO (in samenwerking met de (project-)organisatie het volgende doen:

  • Projectdocumenten aanpassen naar wat de organisatie nodig heeft.
  • De PMO specialisten faciliteren hiermee het ondersteunende proces, waardoor de projectleider sneller en efficiënter zijn documenten voor elkaar heeft.
  • Een gemanagede  “ideeënbus” creëren waar de gehele (project-) organisatie ideeën/ initiatieven kwijtkan m.b.t. de projectorganisatie.
  • De projectleider wiens passie en kwaliteit ligt in details & puzzelen gaat planningen maken als PMO-er.
  • Er wordt een PMO-er aangesteld die dol is op cijfers. Deze persoon zorgt voor een accurate en actueel inzicht in de financiën op portfolio-, programma- en projectniveau.

Weet u wat u nodig hebt om uw (project-) organisatie efficiënter te laten functioneren naar de wensen van de huidige tijd?

 Ik voer graag een vrijblijvend gesprek met u om hierover met u te sparren!

Henk Daniel